Når omgivelsene skifter raskt og virksomheten endrer seg, blir det andre og nye behov. Også for innovasjonsarbeid, lederskap i stor grad av usikkerhet og kompetanse på endring i seg selv. Med en tydelig strategisk retning, blir det enklere å gjøre gode valg. Og ikke minst mobilisere evne og vilje til omstilling.
Utviklingen av ny teknologi og endret kundeatferd vil påvirke alle bransjer og alle virksomheter. Det beste du kan gjøre er å ta det imot og bli klar over hvor du er, hva det betyr for din virksomhet. Og hvordan du kan gripe mulighetene som ligger der. Med noen enkle modeller og praktiske arbeidsverktøy kommer du i gang, og kan ta grep som virkelig betyr noe.
Det kan se slik ut:
Hvordan folk jobber sammen er mer avgjørende for innovasjonen enn hvem som rapporterer til hvem. Derfor handler organisering for nyskaping også om lederfokus, metoder, hvordan man lærer av hverandre og hva man følges opp på. Organisatorisk tilpasning i form av friere team, prioritert tid og nye prosesser kan være avgjørende for at du lykkes med nyskaping samtidig som du opprettholder tjenestene dere leverer i dag. Vi kan finne det som passer for å bygge ønsket kultur i din virksomhet, og gjøre endringene som skal til for å komme dit.
Vi kan for eksempel: